استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی در اعاده حیثیت

اعاده حیثیت به معنای شکایت شخصی علیه فرد دیگری است که با تهمت و افترا آبروی وی را برده و موجب آسیب شخص شده است

توسط ABESTANEWS در 5 آبان 1400

اعاده حیثیت به معنای شکایت شخصی علیه فرد دیگری است که با تهمت و افترا آبروی وی را برده و موجب آسیب شخص شده است. در این باره می‌توانید با مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی از جوانب این موضوع و شرایط شکایت برای اعاده حیثیت اطلاعات لازم را به دست آورید.

 

معنای اعاده حیثیت و نقش مشاور حقوقی تلفنی در تحقق آن

اعاده حیثیت یعنی بازگرداندن اهلیت و موقعیت فرد به وضع سابق. در واقع اعاده حیثیت که با نام اعاده شرف نیز یاد می‌شود، به این معناست که اگر کسی با ادعای دروغین موجب هتک حرمت و از بین رفتن آبروی شخص دیگری شود، فرد آسیب‌دیده می‌تواند از او شکایت کند. به عبارت ساده تر، زمانی که شخص الف با تهمت و ادعای کاذب موجب تنزل آبرو و آسیب به حیثیت اجتماعی شخص دیگری شود یا فردی کسی را متهم به جرمی کند ولی برخلاف آن ثابت شود که چنین جرمی رخ نداده، شخص ب به دلیل هتک حیثت و برای بازگرداندن آبروی از دست رفته خود می‌تواند از شخص الف که با شکایت غیرواقعی خود موجب آبرو‌ریزی او شده است، شکایت و درخواست اعاده حیثت کند.

آگاهی از شرایط و مراحل شکایت برای اعاده حیثیت نیازمند مشورت با متخصصین این موضوع است. بنابراین بهتر است با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در این زمینه آگاهانه قدم بردارید.

اعاده حیثیت در قانون

برخی از مواد قانونی که موضوع اعاده حیثیت در آن مطرح شده است عبارتند از:

  • اصل 171 قانون اساسی که می‌گوید: در موردی که تقصیر از جانب قاضی باشد که به موجب آن ضرری متوجه شخص متهم شود، متهم حق اعاده ‌حیثیت خواهد داشت.
  • ماده 6 قانون وکالت: شخص وکیل کیفری به دلیل اخلاقی ممنوع‌الوکاله شده باشد، بعد از 5 سال از تاریخ صدور حکم میتواند اعاده‌ حیثیت کند.
  • تبصره 2 ماده 26 قانون مجازات اسلامی درباره‌ مجازات تبعی و اعاده حیثیت می‌گوید: هرکس به عنوان مجازات تبعی از حقوق اجتماعی محروم شود، پس از گذشت مواعد مقرر در ماده (۲۵) این قانون اعاده حیثیت شده و آثار تبعی محکومیت وی زائل می‌شود.
  • ماده 575 قانون تجارت که در مورد اعاده‌حیثیت ورشکستگان به تقلب اشاره کرده است. 
  • تبصره ۱ ماده ۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری نیز در مورد هتک حرمت می‌گوید: هتک حیثیت جز مصادیق زیان معنوی قلمداد و قابل مطالبه است. مقصود از زیان معنوی صدمات روحي يا هتك حيثيت و اعتبار شخصي، خانوادگي يا اجتماعي فرد است.

برای این‌که بدانید موضوع مورد نظر شما نیز جزء موارد و مصادیق شکایت برای اعاده حیثیت می‌شود یا خیر، باید با مشاوره حقوقی با یک مشاور حقوقی متخصص نسبت به موضوعیت آن اطمینان حاصل کنید. کافی است برای این کار با مشاوره حقوقی تلفنی از تخصص و تجربه مشاوران حقوقی در این زمینه بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: مزایا و ویژگی های مربوط به مشاوره حقوقی تلفنی و شرایط دریافت آن

تنظیم دادخواست اعاده حیثیت با مشاوره حقوقی تلفنی

نکته: اعاده حیثیت یا ادعای شرف نیاز به شاکی خصوصی دارد؛ به عبارت دیگر شخص شاکی باید به دادسرا مراجعه کند و علیه افترازننده طرح شکایت کند. درست است که فرد شاکی می‌تواند با طرح شکایت به دادگاه، از افترازننده شکایت کند اما باید درنظر داشته باشد که اولا شرایط لازم برای طرح شکایت وجود داشته باشد.

در ثانی این فرد باید بی‌گناهی خود را در دادگاه اثبات نماید و بعد از اثبات بی‌گناهی خود،‌ طبق ماده ۶۹۷ قانون مجازات، شخصی را که به او اتهام ناروا زده است مورد تعقیب کیفری قرار دهد.

تنظیم شکایت شخص از فرد تهمت‌زننده امری تخصصی است که به همین منظور باید فرد قبل از اقدام به هرکاری با یک مشاوره تخصصی حقوقی نسبت به همه مراحل اگاهی کسب نماید.

شخص شاکی باید شکایت افترای خود را به دادسرا تقدیم کرده و درخواست تعقیب، تحقیق و محکومیت برای شخص افترازننده را بدهد.

شرایط تحقق بهتر جرم افترا با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی

برای اینکه شاکی بتواند از شخص تهمت‌زننده شکایت کند باید شرایطی وجود داشته باشد:

  • انتساب جرمی به شخص دیگر و اتهام ناروا
  • مشخص بودن شخصی که به او اتهام وارد شده
  • عدم موفقیت در اثبات اتهام
  • ورود اتهام و آسیب به آبروی شخص

بعد از این‌که شخص از فرد شکایت کرد، در این صورت دادسرا نیز از شخص تهمت‌زننده می‌خواهد تا با حضور در دادسرا در جلسه رسیدگی از اظهارات خود دفاع کند. درمرحله بعد و پس از اثبات اتهام ناروا، برای وی(شخص افترازننده) کیفرخواست صادر شده و پرونده برای رسیدگی به داداگاه عمومی جزایی انتقال داده می‌شود.

همانطور که گفته شد دادخواست برای اعاده حیثیت روندی تخصصی و بعضا پیچیده دارد و بهتر است که حتما با مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی نسبت به آن آگاهی پیدا کنید. 

 

امروزه بسیاری از موسسات حقوقی، خدمات مشاوره حقوقی خود را به صورت تلفنی و آنلاین نیز انجام می‌دهند تا افراد بتوانند در هر کجا که باشند با بهترین مشاور حقوقی مشورت نمایند.

آخرین مطالب