تفاوت هیلتی سبک و سنگین در چیست ؟

مته چکشی که به عنوان مته ضربه‌ای یا مته ضربه‌ای نیز شناخته می‌شود، یک ابزار قدرتی است که عمدتاً

توسط ABESTANEWS در 11 اسفند 1400

مته چکشی که به عنوان مته ضربه‌ای یا مته ضربه‌ای نیز شناخته می‌شود، یک ابزار قدرتی است که عمدتاً برای حفاری در مواد سخت استفاده می‌شود.ین یک نوع مته چرخشی با مکانیزم ضربه ای است که یک حرکت چکشی ایجاد می کند. مکانیزم ضربه ای متوالی سریع رانش های چکش کوتاه را برای پودر کردن موادی که باید خسته می شوند، فراهم می کند تا حفاری سریعتر با تلاش کمتر فراهم شود. اگر مکانیزم ضربه ای مته چکشی را بتوان خاموش کرد، می توان از این ابزار مانند یک مته معمولی برای انجام کارهایی مانند پیچ کردن استفاده کرد.

 

فهرست

1 عملکرد

2 استفاده کنید

3 تاریخچه

4 همچنین ببینید

5 مراجع

6 پیوندهای خارجی

تابع

مته های چکشی دارای مکانیزم بادامک یا ضربه کوب هستند که در آن دو مجموعه چرخ دنده دندانه دار به طور مکانیکی با یکدیگر تعامل می کنند تا در حین چرخش مته، چکش بزنند. با مته های بادامک، چاک مکانیزمی دارد که به موجب آن کل چاک و بیت بر روی محور چرخش به جلو و عقب حرکت می کند. این نوع مته اغلب با یا بدون عمل چکش استفاده می شود، اما استفاده از عمل چکش به تنهایی امکان پذیر نیست زیرا چرخش روی بادامک ها باعث حرکت چکش می شود. یک مته چکشی دارای یک کلاچ طراحی شده ویژه است که به آن اجازه می دهد نه تنها مته را بچرخاند، بلکه آن را به داخل و خارج (در امتداد محور مته) نیز مشت کند. مسافت واقعی که بیت به داخل و خارج می‌پیوندد و نیروی ضربه آن هر دو بسیار کم است، و عمل چکش‌کاری بسیار سریع است - هزاران "BPM" (ضربه در دقیقه) یا "IPM" (ضربه در دقیقه). . اگرچه هر ضربه از نیروی نسبتاً کمی برخوردار است، اما این هزاران ضربه در دقیقه برای شکستن بتن یا آجر بیش از اندازه کافی است، با استفاده از گوه کاربید مته سنگ تراشی برای پودر کردن آن برای فلوت های مارپیچ برای جدا کردن فلوت ها. به همین دلیل، مته چکشی بسیار سریعتر از مته معمولی در بتن یا آجر مته می شود. دریل های چکشی به طور فزاینده ای با فناوری بی سیم نیرو می گیرند.

استفاده کنید

سوراخ‌هایی در مواد سخت برای پیچ‌های لنگر، پیچ‌های بتنی و شاخه‌های دیوار مورد نیاز است. مته های چکشی معمولاً برای حفاری های ساختمانی تولیدی استفاده نمی شوند، بلکه برای حفاری گاه به گاه سوراخ هایی در بتن، سنگ تراشی یا سنگ استفاده می شوند. همچنین از آنها برای سوراخ کردن پایه های بتنی برای سنجاق کردن قالبهای دیوار بتنی و برای سوراخ کردن کف های بتنی برای سنجاق قاب دیوار استفاده می شود. مته های چکشی تقریباً همیشه دارای یک اهرم یا سوئیچ هستند که "کلاچ چکشی" ویژه را قفل می کند و ابزار را به یک مته معمولی برای کارهای چوبی یا فلزی تبدیل می کند. مته‌های چکشی گران‌تر و حجیم‌تر از مته‌های معمولی هستند، اما برای کاربردهایی که موادی که قرار است سوراخ شوند - بلوک بتنی یا ناودانی چوب - ناشناخته هستند، ترجیح داده می‌شوند. به عنوان مثال، یک برق‌کار که یک جعبه برق را روی دیوار نصب می‌کند، می‌تواند از همان مته چکشی برای سوراخ کردن دیوارهای چوبی (غیرفعال‌شده با چکش) یا دیوارهای بنایی (با قابلیت چکش) استفاده کند.

 

تاریخچه

تکنیک اصلی حفاری چین باستان، حفاری ضربه ای، در زمان سلسله هان اختراع شد. این فرآیند شامل دو تا شش مرد بود که در فواصل زمانی ریتمیک روی یک سطح می پریدند تا یک قطعه آهنی سنگین متصل به کابل های بلند بامبو را از یک تخته بامبو بلند کنند.با استفاده از قطعات چدنی و ابزارهای ساخته شده از بامبو، چینی‌های اولیه توانستند از حفاری ضربه‌ای برای سوراخ کردن سوراخ‌هایی تا عمق 3000 فوت (910 متر) استفاده کنند. ساخت چاه های بزرگ بیش از دو تا سه نسل از کارگران طول کشید تا تکمیل شود.ماشین‌های حفاری ابزار کابلی که توسط چینی‌های اولیه توسعه یافتند شامل بالا بردن و انداختن رشته‌ای از ابزارهای حفاری برای خرد کردن سنگ‌ها به قطعات کوچک بود.علاوه بر این، چینی ها همچنین از یک سر برش متصل به میله های بامبو برای حفاری تا عمق 915 متری (3002 فوت) استفاده کردند.بالا آمدن و انداختن رشته‌های مته بامبو به دستگاه حفاری اجازه می‌دهد تا در صخره‌های متراکم‌تر و غیر استحکام کمتری نفوذ کند.

 

دریل های کوبه ای دستی در اواسط قرن بیستم در انگلستان ساخته شد.

 

آخرین مطالب